Det finns något i vårt sätt att tala om naturen som skaver.

Vi säger att vi äger mark.
Att vi äger skog.
Att vi äger vatten.

Som om det levande kunde tillhöra oss.


Samtidigt är det just det levande som bär oss.
Ger oss luft att andas, vatten att dricka, mark att stå på.

Det som gör livet möjligt.

Och ändå sätter vi gränser runt det.
Ritar linjer.
Ger det namn som antyder att det kan ägas.


I äldre sätt att se på världen finns inte den uppdelningen på samma sätt.

Där är människan inte ovanför det levande.
Inte utanför det.

Utan mitt i.

Som en del bland andra delar.


Trädet står inte där för människan.
Djuret lever inte för människan.
Vattnet rinner inte för människan.

Allt följer sina egna rörelser.
Sin egen rytm.

Och människan rör sig i samma flöde – inte som centrum, utan som deltagare.


När det perspektivet får landa förändras något.

Frågan blir inte längre vad som kan tas.
Utan vad som behöver vårdas.

Inte vad som tillhör oss.
Utan vad vi själva tillhör.


Det sker en stilla förskjutning där.

Från kontroll till relation.
Från ägande till ansvar.
Från separation till samhörighet.


Det som sker på en plats stannar inte där.

Det rör vid helheten.
Vid det som förbinder allt levande.

Det som håller samman utan att synas.
Men som ändå känns, när man stannar upp tillräckligt länge.


Kanske är det inte så komplicerat som det ibland görs.

Kanske handlar det bara om att sakta ner.
Att låta blicken vila lite längre.
Att känna efter innan tanken tar över.

Att märka att marken under fötterna inte är något dött.
Att skogen inte bara är något man går igenom.
Att livet omkring inte är något som står till förfogande.


Utan något som pågår.

Med eller utan oss.

Men där vi har en möjlighet att vara en del – på ett sätt som stärker istället för att bryta ner.


Att tillhöra istället för att äga
är inte en begränsning.

Det är en påminnelse.


En påminnelse om att vi aldrig varit utanför det levande.
Bara ibland glömt det.


En reflekterande text av Nicklas Rudolfsson, 2025

Den här texten är en del av en serie reflektioner om natur, närvaro och lyssnande. Läs mer om serien här.